Den som rapporterar överträdelser eller misstänkta överträdelser ska inte riskera att det kan leda till diskriminering eller trakasserier. Organisationen Hjärnkoll hanterar klagomål om brott mot koden på ett snabbt och respektfullt sätt gentemot den klagande. Klagomål ska besvaras inom två veckor med besked om hur ärendet kommer att hanteras. Om någon av företrädarna bryter mot koden ska detta alltid påtalas. Beroende på omständigheterna och vem det är som har brutit mot uppförandekoden ska ordföranden centralt eller regionalt och/eller verksamhetschefen alltid informeras och besluta om vilken påföljd som kan komma i fråga. Anmälan kan även ske genom att ringa och vid behov vara anonym. Klagomål kan vid behov lyftas högre upp i organisationen. Om brottet är allvarligt kan det leda till uteslutning (för supporters, regional förening), att uppdraget upphör (för ambassadörer) eller skriftlig erinran (för anställda). Om styrelsemedlem bryter mot koden är det Riksförbundet Hjärnkolls styrelse respektive den regionala Hjärnkolls- organisationens styrelse som fattar beslut om åtgärder. Detta sker i enlighet med respektive organisations styrdokument.